
Kaip žmonės mato? 1/10
Tai ką matome nėra tai, ką smegenys suvokia. Smegenys interpretuoja tai ką mato – puikus to pavyzdysoptinės iliuzijos. Tai ką žmonės mato priklauso nuo daugybės aplinkos dalykų, fone esančių objektų, išankstinio žinojimo, kultūrinių skirtumų, vietovės kurioje užaugome ir nuo to, ką tikimės pamatyti.
Periferinis regėjimas sukuria esmę vaizdo, kurį matome, o centrinis – svarbus konkrečių objektų atpažinimui. Todėl emocinio pobūdžio paveikslėlius svarbu naudoti fone, o ne centre. Šonuose esantys reklaminiai pranešimai atkreipia dėmesį tik tada, kai juda, nes smegenys įpratusios nereaguoti į šią informaciją. Todėl tinklapio kraštuose reikėtų naudoti ne esminę informaciją (logotipas ar tuščia erdvė), arba informaciją, sukuriančią emociją, nes tai periferinio regėjimo zona.
Žmonės geriau įsimena raštus ir taip prisimena įvairius produktus. Geon teorija teigia, kad yra 24 pagrindinės formos, kurias žmonės pažįsta ir gali lengvai identifikuoti, todėl įvairius dizaino elementus geriau kurti naudojant šias formas. Tačiau su žmonių veidais – priešingai, yra netgi atskira smegenų dalis, kuri atpažįsta veidus ir emocijas iš pirmo žvilgsnio. Jei tinklapyje matome žmogaus veidą, iš karto atkreipiame į jį dėmesį ir suvokiame emocinę informaciją.
Jei paveikslėlyje yra žmogus žvelgiantis į tam tikrą produktą, mes automatiškai pažiūrime į tą produktą. Bet net jei žmogus pažiūri, tai dar nereiškia, kad atkreipia dėmesį ar susidomi.
Objekto spalvos atkreipia dėmesį tik tuomet, kai visi objektai yra vienos spalvos, o vienas kitos, bet ne tuomet, kai visi objektai skirtingų spalvų. Mažiau yra daugiau. Yra keletas spalvų, į kurias akims sunku žiūrėti vienu metu: mėlynas, žalias tekstas ant raudono fono ir raudonas ar žalias tekstas ant mėlyno fono. Tinklapyje nenaudokite mėlynos ir raudonos ar žalios ir raudonos arti viena kitos.
9% vyrų ir 0,5% moterų yra daltonikai.
Spalvos reiškia skirtingus dalykus skirtingose vietovėse. Amerikoje balta vestuvių spalva, bet kai kuriose kitose kultūrose tai reiškia mirtį ir laidotuves. Laimė asocijuojasi su balta, žalia ar geltona priklausomai nuo vietovės, kurioje gyvenate. Amerikoje ruda ir mėlyna spalvos ramina, todėl dažnai naudojamos barų interjeruose. Bet aplinka mums nepadarys emocinės įtakos, jei sėdėsime ir naršysime telefone. Štai keletas spalvų reikšmių pagal vietoves: https://informationisbeautiful.net/visualizations/colours-in-cultures/